Jag sprang på denna artikeln på Aktuell Säkerhet och tyckte den var bra, den belyser något som jag själv har funderat på de senaste åren – just samarbetet mellan IT och HR. IT tillhandahåller ju system och verktyg för att verksamheten ska kunna fortgå men det är ju inte IT-avdelningen som bestämmer accessnivåer och vem som ska ha tillgång till vad. Men de blir lätt så, hur är det till exempel hos er?
Debattartikeln är skriven av Marcelo Lebre, medgrundare och COO på Remote och det är hans fria ord. Han belyser även ämnet distansarbete! In och läs!
Ni hittar debattartikeln i sin helhet här!
”Enligt en studie från IBM så orsakas 95 procent av alla cybersäkerhetsbrott av den mänskliga faktorn. Så om människorna i organisationen är den svaga länken så är det även HR-avdelningens ansvar att förbättra cybersäkerhet och hjälpa implementeringen av processer som skyddar värdefulla data. HR har en ovärderlig roll i att förebygga dataintrång och HR-ledare måste hjälpa att skydda deras organisationer från risker online.”