Kan någon förklara för mig hur detta kan ha gått till? Gör SJ ingen riskanalys? En av våra geopolitiska motståndare, Kina, ska vi köpa tåg av. Tåg vi faktiskt inte har kontroll på och kan veta att de inte kommer samla in all data om vem som åker på våra tåg och ihop med vem, eventuella kameror som filmar och spelar in både video- och ljudmaterial. Vart tar det vägen? Vad vet vi om detta egentligen? När jag läste artikeln fick jag så otroligt många frågor.
SJ hävdar att man köper dessa 25 tåg av franska Alstom. Och ja, de görs ju. Men vad har Alstom för leverantörer? När 5G upphandling gjordes så uteslöts Kinesiska Huawei, men nu ska vi alltså från år 2026 sätta 25 kinesiska tåg på våra järnvägar. Enligt den säkerhetsskyddslag som trädde i kraft för några årsedan ska alla som bedriver någon typ av säkerhetskänslig verksamhet göra en säkerhetsskyddsanalys, där man gör en grundlig genomgång som granskar alla områden av den nya affären. Men:
”SJ meddelar dock att det inte gjorts någon ”formell säkerhetsskyddsanalys”. Bara en granskning kring hållbarhet och mänskliga rättigheter. Då Kina knappast är en förebild inom dessa områden finns det anledning att vara tveksam till ambitionsnivån i granskningen. Givet lagens krav på säkerhetsskyddsanalys och SJ:s medgivande att ingen formell sådan gjorts, finns det också anledning ifrågasätta om SJ följer ens lagen.”
Det är Nya Wermlands-Tidningen som lyfter upp detta och ni kan läsa artikeln i sin helhet här.
Vet ni mer om detta? Berätta gärna! Jag ska googla omkring massor på det här! Tycker det är väldigt intressant men också såklart skrämmande.